جارو برقی چگونه کار می کند ؟

هنگامي که نوشابه را از طريق ني مزه مزه مي کنيد داريد از ساده ترين مکانيسم مکش استفاده مي کنيد. مکيدن نوشابه به سمت بالا باعث افت فشار بين پايين و بالاي ني مي شود. با فشار مايعي که در قسمت پايين نسبت به بالا اتفاق مي افتد نوشابه به طرف دهان کشيده مي شود.

مکانيسم مشابهي در جارو برقي عمل مي کند البته عمل آن کمي پيچيده تر است. طراحي جاروبرقي استاندارد ساده است اما بر گروهي از مباني فيزيکي براي تميز کاري موثر متکي است.

جاروبرقي ممکن است به مانند يک ماشين پيچيده باشد اما يک جاروبرقي متداول واقعا فقط از شش جز اصلي است:

§         پورت مکش که ممکن است شامل لوازم متفاوتي براي تميز کاري باشند

§         پورت خروجي

§         موتور الکتريکي

§         فن

§         کيسه متخلخل

§         مکاني که همه اجزاي گفته شده در آن قرار گرفته است.

 

 

هنگامي که جاروبرقي را به پريز برق وصل مي کنيد و آن را روشن کنيد:

1.       الکتريسيته موتور را به کار مي اندازد. موتور به فن وصل شده است که داراي پره هاي زوايه دار (مانند پروانه هواپيما) است.

2.      همانطور که پره هاي فن مي چرخد آنها هوا را  به سمت پورت خروجي مي برند.

3.      هنگامي که ذرات هوا رو به جلو حرکت مي کنند تراکم ذرات (و بنابراين فشار هوا) در جلوي فن افزايش مي يابد و در پشت فن کاهش مي يابد.

افت فشار پشت فن مانند همان افت فشاري است که در پشت ني هنگامي که نوشيدني را مزه مزه مي کنيد رخ مي دهد. سطح فشار در سطح پشت فن نسبت به هواي خارج از جاروبرقي (محيط فشار هوا) کاهش مي يابد. اين باعث مکش و خلا جزيي درون جاروبرقي مي شود. هواي محيط خودش را به طرف جاروبرقي از طريق پورت ورودي هل مي دهد چون فشار هواي درون جاروبرقي کمتر از فشار خارج است.

همانطور که فن دارد حرکت مي کند محل عبور جاروبرقي باز باقي مي ماند و جريان ثابتي از هوا از طريق پورت ورودي حرکت وارد شده و از پورت خروجي خارج مي شود. اما چگونه جريان هوا کثيفي و بقايا را از روي موکت و فرش جمع آوري مي کند؟ مبناي کليدي اصطکاک است.

چگونه يک جاروبرقي کار مي کند؟

1.       پريز برق، انرژي مورد نياز براي موتور الکتريکي را تأمين مي کند.

2.      در يک جاروبرقي معمولي، برق مورد نياز موتور الکتريکي در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات تخمين زده مي شود، از اينرو پنج تا ده برابر انرژي مورد نياز لامپ قديمي ( روشن )، برق مصرف مي کند.

3.      تسمه لاستيکي ( آبي) توسط موتور الکتريکي به کار مي افتد و برس ها را بر روي غلطک در قسمت جلو دستگاه مي چرخاند.

4.      ضربه شديد و بورس، آلودگي و گرد و خاک بر روي فرش را بوسيله قسمت جلو دستگاه سست مي کند.

5.      فني که به موتور الکتريکي نصب شده است، هوا را مي کشد و از طريق قسمت جلو جارو، گرد و خاک سست شده را نيز به داخل مي کشد.

6.      اين هواي آلوده به قسمت عقب دستگاه کشيده مي شود و موتور الکتريکي را خنک مي کند.

7.       اين آلودگي ها و کثيفي ها به کيسه جاروبرقي منتقل مي شود ( ممکن است اين کيسه، يک کيسه پارچه اي باشد و يا يک کيسه کاغذي يکبار مصرف که درون يک کيسه پارچه اي قرار دارد(.

8.      هواي نسبتاً تميز هم از پشت دستگاه خارج مي شود. توجه داشته باشيد که هوايي که خارج مي شود بسيار گرم‌تر از هوايي است که داخل مي شود زيرا گرماي زائد را از موتور الکتريکي جذب مي کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 26 / 11 / 1395برچسب:, | 9:40 | نويسنده : sadaf7412 |